Külalispostitus Märt Parkerilt. Märt on 10 aastat tegelenud ettevõtete finants- ja IT valdkondade arendamisega ning on BDA Consultingu strateegilise juhtimise konsultant.

Kuidas teha ekspordis esimesed sammud ja piiratud eelarvega hakkama saada?

Nii edasimüüjate, allhankijate kui müügikanalite leidmisel saab osa eeltööd internetis ära teha. Nõustades Eesti ettevõtteid eksporditoetuste taotlemisel, tekkis mõte sellistest abivahenditest põgus ülevaade kirja panna.

Sihtturgude valik

Uus abistav vahend sihtturgude analüüsil on Google Global Market Finder. See tõlgib sinu märksõna automaatselt sihtturgude keelde ning näitab kohalikku otsingumahtu, prognoosib kulusid ning konkurentsi. Tulemustes saab iga riigi lahti klõpsata ning vaadata, mis keeltes ja milliseid märksõnu Google soovitab. Märksõna analüüs aitab ka turumahud õigesse perspektiivi asetada – näiteks võib selguda, et Saksamaal on nõudlus Sinu tootele kordades suurem kui Skandinaavias.

Ole tähelepanelik! Kui on tegemist mitmetähendusliku või muul moel raskesti tõlgitava märksõnaga, siis ei maksa seda eesti keeles süsteemi sisestada, kuna programmi jaoks võib sõna sisuline tähendus tõlkes kaduma minna. Parema tulemuse saab, kui sisestada märksõna inglise keeles, valida asukohaks Ameerika Ühendriigid ja keeleks inglise keel.

Vahemärkus – kui keegi teab head ettevõtet, kes pakub kõnekeskuse teenust eri keeltes, siis kirjutage kommentaaridesse. Inglise keelega saab enamik Eestis hakkama, aga kui on vaja kiirelt laieneda ka saksa, hispaania või prantsuse keelt kõnelevatele turgudele, siis kuluks abi ära.

Edasimüüjate leidmine

LinkedIn pakub mitut võimalust kontakte leida. Esimene võimalus on liituda mõne erialase või valdkonnapõhise LinkedIn grupiga, kus toimuvad arutelud ja kontaktiotsingud. Nõuab aega, aga mitte täiendavaid rahalisi kulutusi.

Teine võimalus on kasutada LinkedIn klikipõhist tasulist reklaami, mis on sarnase kontseptsiooniga nagu Facebooki reklaamid. Sellega saad oma reklaami suunata maailmajao/riigi, firmanime, valdkonna, ametinimetuse, grupiliikmelisuse, soo ja vanuse järgi. Näiteks näidata oma tootereklaami Saksamaa tööstusettevõtete ostujuhtidele. Kahjuks ei võimalda LinkedIn reklaami suunata päris igasse riiki vaid ainult nende poolt etteantud valiku põhjal. Hetkel Eestit seal valikus ei ole, seega siseturu reklaami jaoks ei sobi, aga suuremad eksportturud peaks kõik kaetud olema.

Loe veel LinkedIni kasutamisest ettevõtluses.

Valmis müügikanalid

Oma veebipoodi on tänapäeval küll lihtne ja odav püsti panna, aga sinna külastajate meelitamine nõuab ikkagi üksjagu tööd. Alternatiivina võib kasutada mingit olemasolevat veebikaubanduse keskkonda, kuhu saab oma kaubad kohe müüki panna – selline võimalus on näiteks Amazonis ja E-bays.

Amazonis on põhimõtteliselt võimalik ka Eesti ettevõttel oma kaupa müüa, aga vajalik on omada pangakontot Amazon Marketplace’i riigis ning järgida muid lepingutingimusi. Marketplace on kohalikule turule suunatud pood, mis on olemas USA-s, Hiinas, Prantsusmaal, Saksamaal, Itaalias, Jaapanis, Inglismaal. Amazoni vahendustasud jäävad sõltuvalt tootegruppist vahemikku 8-25%. Lisainfo

E-bays müüakse väga erinevaid tooteid ja seetõttu meenutab see kirbuturgu, aga teatud kauba jaoks võib sobida.

Isetehtud käsitöö ja antiigi müügiks on loodud www.etsy.com. Täiesti tasuta online turuplats on www.ecrater.com.

Sobivatest müügikanalitest on alati puudus. Äkki oskab keegi veel rahvusvahelisi veebikeskkondi välja pakkuda, kuhu oma kaupu saaks suhteliselt lihtsa vaevaga müüki panna?

Suunatud reklaam

Levinumad lahendused on Google AdWords ja Facebooki reklaamiprogramm, millest on ka palju tutvustusi kirjutatud. Google AdWordsiga saad oma reklaame otsimootoris levitada ning määrata sihtgruppi otsisõnade ja riikide lõikes. Soovid õppida Google Adwordsi?

Facebooki reklaamiprogrammi kaudu saab reklaame suunata sihtrühmale vanuse, soo, huvide ja elukoha riigi/linna järgi. Näiteks saad oma kampaania suunata Tartu 20ndates aastates meestele või New Yorki naistele.

Allhankijate otsimine

Globaalselt tegutsedes pole mõtet end piirata ainult oma tootmisvõimsuste või Eesti allhankijate võimalustega. Mõnes teises riigis võib olla ettevõte, kes on spetsialiseerunud just sinu toote efektiivsele tootmisele ning suudab pakkuda paremaid tingimusi ja know-howd. Niisama googeldades on raske sobivat partnerit leida, parem kasutada mõnda tootjate ja tellijate kokkuviimisele spetsialiseerunud portaali.

Näiteks Alibaba.com kaudu on võimalik leida tootjaid paljudest maailma riikidest. Suuremate mahtude puhul võiks uurida Hiina tootjaid, väiksemate partiide puhul Baltikumi ja näiteks Poolat.

Aasia hinnad on ahvatlevad, aga arvestama peab suure ajakulu ja tellitava kogusega. Toote elutsükli alguses tasuks kaaluda lähemate tootjate kiiremate ja väiksemate tarnete eeliseid.

Taustainfoks, et väiksema merekonteineri (32 m3) transport Shanghaist Tallinnasse maksab paarituhande euro ringis. Ajakulu ligi 40 päeva, lisanduvad tolliformaalsused ja muu paberimajandus.

Nagu igasugusel võõrastega äriajamisel on ka siin oluliseks esmaseks barjääriks usaldus – partnerite tausta tuleks loomulikult kontrollida, kuna seal liigub ka petiseid ja vahendajaid, kes ise tootmist ei oma (eriti Aasia riikides). Hiinast partnerite otsimisel on hea teada, et EASil on seal oma kontaktid, kelle käest võib abi küsida.

Mis töötab ja mis mitte? Kui kellelgi on veel isiklikke kogemusi internetis ärikontaktide ja toimivate müügikanalite leidmisel, siis oleks kindlasti ka siinsetel lugejatel neist huvitav kuulda!


Allhangitud ja õnnelik

Kui oled vähegi enese- ja muidu juhtimisalast kirjandust lugenud, siis tõenäoliselt tead juba ammu, et mõtet on keskenduda oma tugevustele, mitte kompenseerida nõrkusi (üks hea raamat sel teemal on Now Discover Your Strengths). See käib vastu tavatarkusele, et peab oma nõrkuseid tugevamaks lihvima – mis on täielik jama.

Loe edasi →

freelanceMina kasutan allhanget pidevalt, ostes sisse nii programeerimistöid, andmesisestust, andmete kogumist, blogimist ja mida kõike veel. Kui laias maailmas on väga palju taolisi veebilehti, kus saad programeerija, disaineri või mingi muu tegelase leida, siis nüüd on vastav veebileht ka Eestis tegutsemas: freelance.ee.

Loodan, et see leht lahendab paljude alustavate ettevõtjate mured, kes ei oska ise (või pole aega) teatud tehnilisi ja muid vigureid teha, aga mingi konkreetse ettevõtte palkamine käib üle jõu (või pole majanduslikult otstarbekas). Reeglina on vabakutseliste hinnad madalamad, kuna neil puuduvad mitmed ülalpidamiskulud, mis ettevõtetel on.

Loe edasi →

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin