Mis on need asjad, mida sa tahaks, et keegi oleks sulle öelnud aastaid tagasi? Siis, kui alustasid ettevõtlusega või mõtlesid alles millegi laheda loomisest?

Allolev on minu nimekiri – võib-olla säästab see sulle mõned prohmakad. Mõned asjad muidugi lihtsalt tuleb ise läbi teha ja siis oma vigadest õppida.

Suvalises järjekorras.

1. Ärimudel paika (mis ei ole reklaam)

Ära alusta äri tegemist puhtalt ideest ja veebi nikerdamisest. Enne veel kui tormad pea ees uude projekti, mõtle läbi ärimudeli pool.

Näiteks minu üks esimesi veebiprojekte oli Catpert. Kassiteemalisi asju otsiti maru palju netist ja siis tunduski, et teen oma kassisaidi ja siis olen mäel. Millele ei mõelnud oli see, et kasside teemalisest infost netis puudust polnud, väga häid ja tugevaid lehti oli juba küll ja veel ning reklaamist äraelatumiseks oleks vaja teha asju hoopis teisel tasemel.

Enne uue projektiga alustamist küsi endalt

  • millist senilahendamata probleemi see lahendab?
  • kust raha tuleb?
  • kui kaua aega läheb enne kui raha tuleb?

Kui sinu ärimudel on see, et su leht saab väga populaarseks ja kõik tahavad sinna reklaami osta, siis mõtle uuesti. Seda ei juhtu. Kui su ärimudel on reklaam, siis sul ei ole ärimudelit. Sul on vaja gigasuurt külastatavust, tuntud nime ja ideaalis kindlast nišist lugejaid, et üldse kunagi reklaami pealt teenima hakata. See võtab väga palju aega ja ressursse.

2. Loo väärtust!

Eestis on nii palju infokataloog tüüpi ärisid, mille kasutegur tarbijale on nullilähedane. Ühel mu koolitusel osalenud noormees rääkis, et tema kataloogi kaudu saab maru kiiresti soovitud asju üles leida ja seepärast on see kasulik. Väike katse selgitas, et tegelikult leiab ikka Google oluliselt kiiremini. Google loob meeletult väärtus oma teenusega. Miks sa hakkad üldse infokataloogi looma – Google on info leidmise probleemi juba lahendanud (vt punkt 1).

Pane igas oma ettevõtmises maksimaalne panus kliendile väärtuse loomisele. Kui su klient on alati esikohal (mitte su sissetulek) ja sa teed kõik endast sõltuva, et klient saavutaks oma eesmärke, siis sa lõpuks võidadki. Ja siis raha tuleb iseenesest järgi.

Hiljuti just kirjutas mulle üks lugeja ja kurtis, et miks ta küll netis raha ei teeni. Vaadates ta veebilehte oli kohe selge. Pannes lihtsalt püsti veebilehe haipi täis jutuga, et osta mu toode, ei saagi raha teenida. Lisaks sellele, et müüdav toode oli kaheldava väärtusega, ei pakkunud kogu see veebi kogemus mitte mingit väärtust.

Kõik, mida turundusest teadma pead, leiad siit postitusest.

3. Asi ei ole sinus

Inimesi ei huvita sina. Kõiki inimesi maailmas huvitab üks asi enam kui miski muu – nemad ise.

Kedagi ei huvita mis aastal su firma loodi, kas sa sõid täna hommikul kontoris tiramisut või kas su server jookseb linuxi peal.

Kõik su teenused ja kõik tekstid su veebis peavad olema suunatud su klientidele ja tema probleemide lahendamisele. Asi ei ole sinus, asi on inimestes kelle jaoks sa oled olemas.

4. Raha on korduvostudes

Raskemaid asju maailmas on panna kedagi võtma taskust rahakott ja sulle raha andma. Selle momendini pead sa tegema väga palju tööd.

Kui sa oled loonud ühele inimesele ette palju väärtust, võitnud tema usalduse, arendanud temaga suhet, teeninud ära tema respekti ja kõik muu taoline – siis väga rumal on see inimene sinnapaika jätta ja otsida uusi kliente, alustada otsast peale. Ära tee äri, kus sa müüd ühele inimesele vaid ühe korra.

Kõige lihtsam on müüa inimestele, kes on sinult juba varem ostnud. Seetõttu loo ja arenda pidevalt juurde uusi tooteid ja teenuseid, et müüa neile veel ja veel. Raha on korduvostudes.

5. Äri põhineb inimsuhetel

Äri ei põhine ilusatel kontoritel, läikivatel visiitkaartidel ja kõlavatel ametinimetustel. Äri põhineb inimestevahelisel suhetel.

Inimesuhteid kasvatad läbi panustamise teie suhtekontole. Tee teeneid ja ka küsi teeneid, aga alati alusta sellest, et kuidas saad sina kellelegi kasulik olla. Kõige edukamate inimeste ühiseks jooneks on see, et neil on laiad suhtevõrgustikud. Kultiveeri suhteid, pea sidet vanade tuttavatega, ole kasulik – ja väga tähtis – fun. Keegi ei taha virisejatega hängida. Kõige parem networkimine on lõbusalt aja koos veetmine.

Kohustuslik kirjandus: “Never Eat Alone“, Keith Ferrazzi

6. Ära ole kõige odavam

Odav on kräpp. Sageli võib olla ahvatlus olla kõige odavam tegija turul, eriti alustades. Senini kohtab ju veebidisainifirmasid, kes kodukal kuulutavad, et teevad sulle vinge veebi 250 krooniga. Jee rait.

See on väga kehv äriplaan. Õhukese marginaali najal on raske sõita ja tõenäoliselt on mingi sell, kes suudab ikka odavamalt teha. Kui mitte esimese, siis kolmanda hinnasõjaga lähed põhja.

Inimesed on nõus maksma kvaliteedi ja väärtuse eest ning sinul kui ettevõtjal on äri palju lihtsam. Samuti on palju inspireerivam teha midagi absoluutselt vinget kui midagi, kus kõik maha nuditud odava hinna tarbeks. Inimesed hindavad kalleid asju palju enam kui odavaid.

7. Hakka tegema, lõpeta hõbekuuli otsimine

Ma kohtan sagedamini kui võiks inimesi, kes selle asemel, et hakata üles ehitama oma ettevõtet, otsivad hõbekuuli. Ostavad pidevalt erinevaid infotooteid, käivad igast kursustel, ostavad sadu raamatuid kokku (neid sageli isegi mitte läbi lugedes).

Hõbekuuli pole olemas. Ei saa lõigata. Mitte midagi või vähe tehes rikkaks saamise idee on atraktiivne, see postitus on üks loetumaid siin blogis. Aga see idee ei vii sind kuhugi. Saab töötada targalt, aga pole asendust tööle ja autentsele väärtuse loomisele. Maagilist nuppu ei ole.

Rohkem tegusid on vaja. Üleöö edu tuleb mitme aastaga.

8. Ela alla oma võimaluste

Kas sa suudaksid hakkama saada kui homme su sissetulekud peaksid poole võrra langema? Priiskamine ja üle oma võimete elamine on loll. Kui sul on tunne, et sul on vaja kellelegi näidata läbi oma riiete ja auto jmt kui kõva mees sa oled, siis sul on sügavaid probleeme. Tõeline eneseväärtus tuleb su seest, mitte su asjadest.

Rikas on see, kel on raha kontolt võtta kui seda tõesti vaja läheb.

Teemat uurinud raamatud The millionaire Next Door ja Rich Is A Religion toovad ilmekalt esile, et sageli kõige rohkem oma rikkust ja vara välja näitavad inimesed elavad räige laenukoormuse all (ja tulevad vaevu toime). Ja see on suures kontrastis sellega, kuidas käituvad tõelised (esimese generatsiooni) rikkad.

Pane iga kuu raha kõrvale. Lihtne on sattuda kulutamise lõksu. Tark on luua endale turvapadi, et saaksid igast langusest naerusui läbi minna.

9. Lõpeta aja müümine

Kui ma oma konsultatsiooniäri lõin, leidsin end mõne aja pärast pidevalt töös. Elasin Panamas, mis on paradiis maa peal ja mina istusin kontoris tööd teha. Siis lõi häirekell tööle. Aja müümine on rumal.

  • Sa ei saa aega juurde teha, kõigil on piiratud hulk tunde päevas
  • Rohkem teenimiseks pead rohkem tunde alla panema ja jääb vähem aega endale.
  • Kui lõpetad töötamise, lõpetad ka teenimise

Aja müümine ei ole skaleeritav. Sa saad rohkem teenida vaid rohkemate inimeste leidmisega, aga sellega kaasnevad väga suured kulud ja vastutus.

Hoopis efektiivsem on teha tööd ühe korra ja saada selle eest makstud palju kordi.

Ma müüsin oma aega palju aastaid kuni jõudsin järelduseni, et teenuse pakkumisega ei jõua kaugele. See mudel ei võimalda mul elada sellist elu nagu ma tahan. Selle asemel, et pakkuda teenust, paku hoopis toodet. Kui viid läbi müügikoolitusi, siis kasvõi filmi üks oma koolitus üles ja müü seda DVD peal. Kui annad nõu aiapidajatele, siis parem pane oma nõuanded kirja e-raamatusse või pakenda muusse digitaalsesse vormi ja müü seda. Organiseerides oma teadmised koolitustootesse teed sa tööd ühe korra, aga müüa saad seda lõpmatus koguses ehk saad makstud selle töö eest palju kordi. Samuti võid luua e-teenuseid, kus automatiseerid vähemalt mingi osa ma teenusest.

10. Rikas on see, kel on kõige rohkem aega

Lõppkokkuvõttes elame oma elu ja see KUIDAS me oma aega selles elus veedame on kõige olulisem. Keegi ei ütle surivoodil, et oleks tahtnud rohkem aega kontoris veeta.

Aeg on kõige väärtuslikum vara. Asju saab soetada endale iga loll, krediitkaardid on kõigil. Ja kui palju läpakaid, autosid ja iphone üldse vaja ongi. Minu jaoks on olulisem see, et ma saan võtta suvalisel ajal endal aja maha, et minna oma vennapojaga õue mängima. Või minna külla vanale sõbrale, kes elab teisel mandril või võtta kott selga ja minna reisima kui soov tuleb.

Kogemused on suur väärtus. Me võime kaotada elus kõik, aga keegi ei saa meilt võtta meie mälestusi ja läbielamisi.

Tuleb püüelda suurema vabaduse loomisele ja rohkema aja tekitamise poole. See ei ole ulme, vaid meie sajandi teema. Teadlik elustiili kujundamine on siin ja võimalik igaühele, kes soovib seda ette võtta. Üks hea variant rohkema vabaduse ja aja loomiseks on luua oma internetiäri. Investeeri vastavatesse teadmistesse.

Palun jaga ka oma õppetunde ja vigu, mida oled teinud ning millest õppinud.


peep_antiguas2Mis on ühe ettevõtte eesmärk? Koolis õpetatakse, et selleks on omanike kasumi maksimeerimine. Paljud ettevõtted lähtuvalt kindlasti sellest, aga mitte kõik. Minu meelest leidub üks parem alternatiiv – elustiiliärid. Alustame definitsioonist – Wikipedia seletab, et need on ettevõtted, mis on loodud (ja mida juhitakse) selleks, et teenida omanikele teatud suurusjärgus sissetulekut (aga mitte üle selle) ning mis lubaks elada teatud elustiili. Toon kohe paar näidet.

#1 näide

Loe edasi →

Oma enese reeglite kehtestamine, iseenda jaoks töötamine, oma tööaja seadmine ja vabadus teha just seda mida sina tahad millal tahad on juba piisavalt head põhjused jätta töökohtade maailm kõrvale. Teekonnal ideest teostuseni võib aga olla mitmeid väljakutseid ja segadusmomente ning nende adresseerimiseks ongi järgmised punktid.

1. Mis on su kirg?

Loe edasi →

Igaüks, kes soovib luua endale just sellist elu nagu tema tahab ja saavutada edu ükskõik millisel alal, peab teadma seda garanteeritud edu valemit: tegutseda tuleb. Mitte midagi siin elus ei juhtu niisama vahtides. Paksuks ehk lähed vaid. Edu saavutavad need, kes teevad asjad ära. Õigemini ainult need saavutavadki. Kui sinu soov on koguda piisavalt raha, et osta oma kodu ja avada oma pastarestoran ning hetkel oled kuskil restoranis kokk, siis sama moodi edasi minnes ei saavuta sa seda eales. Me kõik teame idiootsuse definitsiooni (“teha koguaeg sama asja ja loota teistsugust tulemust”). Kui soovid saavutada asju, mida kunagi varem pole saavutanud, tuleb teha asju, mida kunagi varem pole teinud.

Ma tahaksin küll saada kõiki hüvesid, aga…

Loe edasi →

Äripäeva rikaste top 500 edetabel on viimasel ajal saanud meedias päris palju kõneainet. Paljud on heitnud pilgu peale ja vaatanud, et mis summadest jutt. 4st miljardist kuni 60ne miljonini. Paljude jaoks juba utoopiliselt suured summad. Summadest hoolimata võib intervjuudest lugeda, et üldsegi mitte ei istu nad palmi all oma luksuslossis, vaid teevad tööd nagu teisedki. Ainult reisivad ehk rohkem, kaugemale, paremini. Nad ei vali restoranides või kaupluses hinna järgi. Nad teevad ise otsuseid oma elu üle. Sellise elu elamiseks sul ei pea olema 60 miljonit. Kaugel sellest.

Sinu unistuste elustiil maksab vähem kui sa arvad

Loe edasi →

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin