Jagatud! Eestikeelse Facebooki levinuim sõna, mis ajab paljud inimesed juba oksele. Estravel tegi omal ajal oma eduka reisiloosimise kampaaniaga ukse lahti ja karjaloomad teised ettevõtted nende järel.

Kas loosimistega fännide kogumine on endiselt efektiivne? Kas sellel on üldse mingit mõtet, kas see meelitab ligi vaid freetarde ehk tasuta nänni tahtjaid, kel pole kavaski sinu juures eurosid lehvitada?

Priit Kallas Dreamgrowst oli skeptiline:  “Usun, et enamus sellistest fännidest ei ole pikas plaanis kasulikud.”

Jaanuaris kirjutas Kaupo OKIA FB lehel nii:

Võib-olla veel siiski mitte. Atraktiivse auhinna ja hea kampaaniateoste puhul võib nännijagamine endiselt FB lehele “like” nupu klikkijaid tuua.

Mõni aeg tagasi ilmus Äripäevas lugu pealkirjaga Tundmatu arendaja sai nädalaga 14 000 Facebooki fänni ja see tekitas hea arutelu, mida tahaksin siin jätkata.

See viimane oli kampaania autori, Marko Saue, seletus. Kõlab nagu mõistlik idee, eks? Sellele tuli järgmine vastulause:

Kõnealuses kampaanias loositakse reisi Malediividele, aga loosijaks ja fännilehe pidajaks on kinnisvaraarendus Oxford Park, kes tahab sulle müüa kinnisvara.

Eduka Facebooki kampaania juurde käib neil turunduslikult suht nõrk ja kohutava kasutatavusega veebileht, kust ei saanudki pihta, et kui palju raha siis peab elustiili eest välja käima ja millised need eluasemed on (#fail!).

Küsimus: mis on ühist inimestel, kes tahavad lähiajal uue eluaseme soetada Tallinna kõrvale, kellel on selleks piisavalt raha, krediidivõimalusi ja motivatsiooni ning inimestel, kes tahavad tasuta reisi Malediividele? Kui suur on see ühisosa?

Ma pakun, et praktiliselt olematu. Tasuta reisile palmi alla tahab igaüks – eriti need, kel raha reisiks ei ole, kinnisvaraostust rääkimata.

See muidugi ei tähenda, et see oleks ilmtingimata mahavisatud raha. Teadlikkus uuest kinnisvaraarendusest võib ka jõuda läbi ümbritsema kõmu huvilisteni, kasvõi läbi selle ÄP artikli. Kui palju oleks pidanud maksma, et saada ÄPs reklaam selle arenduse kohta, mida sama hulk inimesi oleks näinud? Võib-olla investeering ühe reisi välja tegemiseks oli siiski mõistlik selle mätta otsast.

Kas iga “jaga ja võida” kampaania saab sellist tähelepanu? Kindlasti mitte.

Võtsin kommentaare vastavate kampaania elluviijatelt ja kohalikelt ekspertidelt.

Vastab Marko Saue, paljude loosikampaaniate autor

Kas loosikampaaniaga saadud fännid on su klientidele ka raha toonud?

Kingakaubamaja.ee näide. Vaata mu sügisesest presentatsioonist see slide ja mõned eelmised

Avon. Oli naiste advendikalendri kampaania, kus jagati ära 150 toodet, iga päev 5le inimesele 30 päeva järjest. Kampaania tulemusena on neil 11 500 fänni, kellest väga paljud on liitunud uudiskirjaga (oli vabatahtlik osa kampaanias osalemisest), mitmed on hakanud ise edasimüüjaks ja iga toote loodimine fännide vahel genereerib müüki.

Soodusklubi: Macbook Airiga saadud 24 000 fänni kolme nädalaga. Praktiliselt ainuke kanal peale Roosa elevandi masspostitust… müük käib!

Tele2’l ja Starmanil on peamine eesmärk mainekujundus mitte müük.”

Kas olete suutnud seda kuidagi indiviidi tasemeni välja uurida või vähemalt näed korrelatsiooni fännide arvus ja käibe suuruses?

“Kõige lihtsam seda korrelatsiooni näidata uute firmade puhul. Enne polnud üldse müüki, nüüd on.

Kingakaubamaja puhul paartuhat fänni ei olnud piisavalt suur kriitilne mass, et nendest leida piisav hulk inimesi, kes ostaksid… 15 000le ütled korra seinal allahindlussõnumi ja ostetakse ladu tühjaks”.

Kui palju üks keskmine nännikampaania organisaatorile maksab?

“Suuremad rakendusega kampaaniad maksavad 3000 – 5000 euri koos Facebooki bännerieelarve ja auhinnaga. Soodusklubi puhul näiteks on ühe fänni saamise hinnaks umbes 2 krooni!

Sellise hinnaga ei saa isegi bännerit osta. SmartAD ja klikivabrik müüvad ühekordset klikki hinnaga 5-7 krooni. Soodusklubi sai 2 krooni eest kontakti aastateks.. kellele iga päev pakkumisi edastada”.

Mida arvab asjast Mari-Liis Rüütsalu (Estravel)?

Kas loosikampaania teel saadud fännidest on kasu?

“Meil on kanaleid, mille kaudu ostu on võimalik sooritada, mitmeid (isiklik reisikonsultant, telefon, e-mail, FB, kodulehe tellimisvormid jne). Seetõttu on raske öelda, et see klient ostis seetõttu, et ta on FB jälgija vms. Jah, on võimalik träkkida, kui klient teeb ostu veebist, kuid reisiteenus on üldjuhul selline toode, mis vajab veidike mõtteaega ja kohe „osta“ nuppu vajutajaid on vähem, kui näiteks esmatarbekaupade ostu puhul.

Küll aga on mul arvukalt näiteid, kus ainult FB-s avaldatud info on toonud sisse sadu tuhandeid eurosid. Üldjuhul ma pooldan pigem kanalite mixi, kui et ainult ühe kanali eelistamist. Seetõttu ei näe ma mõtet müüki pärssida ja eelistada üht kanalit teisele. FB eelis on sel juhul see, et info saab kätte esimesena ning kohe saab toote kohta ka lisaküsimusi küsida, millele vastame kiirelt.”

Silver Hage (Ivy): Facebook pole otsene müügikanal – inimesed käivad seal siiski suhtlemas, mitte asju ostmas

Kas nänniga meelitatud fännid FBs hakkavad ka ostma?

“Nagu ikka, on ka siin vastus “oleneb”. Oleneb, kas nännijagaja on juba tuntud brändvõi mitte. Oleneb, mida nännijagaja peale kampaaniat teeb. Oleneb, kui hästi kampaania sihitud oli – kas nänni peale hakkas fänniks õige sihtrühm või mitte.

Ma arvan, et kõik nõustuvad, et Facebook pole otsene müügikanal – inimesed käivad seal siiski suhtlemas, mitte asju ostmas. Seda näitavad ka konverteerimismäärad Facebookist tulnud liikluse puhul.

Facebook on super kanal bränditeadlikkuse tõstmiseks,brändikuvandi parandamiseks, inimlikuks suhtlemiseks, inimeste kaasamiseks jne. Kas ettevõte võib läbimõeldud strateegiaga nännipeale tulnud fännid lõpuks ostjateks muuta? Ma arvan küll jah.”

Signe Kõiv (E Butiik): enamus fänne on tulnud loosikampaaniaga, mina olen rahul

“Auhindade jagamine on väga tähtis osa meie Facebooki turundusest, mille eesmärgiks on minimaalse aja- ja rahakuluga maksimaalselt suure auditooriumini jõudmine.

Kuna jagatavad auhinnad on eranditult meie enda müügiartiklid, ei ole seni tekkinud olukorda, kus vale puu all haugume ja kampaaniaga mööda sihime – kui ikka jagatakse punast naiste käekotti, liituvad kampaaniaga naised. Kes ei saa ihaldatud toodet auhinnaks, on tulnud ja sooritanud ostu – väga sageli tuntakse huvi just nende toodete vastu, mis meil hetkel kampaanias.

Loosime keskmiselt 1 toote  nädalas müügihinnaga ca 30€ ja oleme katsetanud mitmeid erinevaid kommenteerimise viise – kirjuta midagi ilusat; kirjuta anekdoot; kirjuta, millist unistust toode täita aitab; ütle järgmisele kommenteerijale midagi head; leia vastus meie koduleheküljelt jne.

Kõige paremini toimivad siiski need kampaaniad, kus inimene saab kirjutada lihtsalt “jagatud”- ta näeb pilti, talle meeldib ja ta ei viitsi hakata luuletust välja mõtlema, et seda endale saada. Mis ei tee temast halvema fänni ja ei vähenda tema ostuvõimet, lihtsalt väga paljudel puudub kirjanikusoon ja minu eesmärgiks on ju võimalikult paljude potentsiaalsete klientideni jõuda, mitte luulevõistlust korraldada.

Ma tegin lausa väikese uuringu selle kohta ehk siis palusin fännidel kirja panna, kes on juba ostnud, kes mitte ja kes plaanib osta.

Olen Facebookis 2010. aasta sügisel teinud ka küsitluse, millisest kanalist ja millal fännid kuulsid esmakordselt E BUTIIGIST ning Facebook ja viimased 6 kuud saavutasid vastustes võimsa ülekaalu. Enamus E BUTIIGI fännidest ei olnud E BUTIIGIST enne mõne auhinnakampaaniaga liitumist midagi kuulnud. FB ostjate uuringus oli valimiks üle 10% fännide koguarvust ja kuna ca 80% on liitunud just kampaaniate käigus, julgen seda väita ka uuringus osalejate kohta.”

Loo moraal

Kas nännijagamine töötab? Vahel töötab.

Aga arvestades ettevõtete hulka, kes auhinnakampaaniaid üritavad teha, väidan, et enamikel juhtudel ei tööta. Just tänu sellele, et iga teine firma teeb mingit loosikampaaniat, on inimestel üha enamarenenud kampaaniapimedus ja viha sõna vastu “jagatud”, suvaline loosikampaania kindlasti ei tööta.

Kui tahad, et inimesed kampaaniat jagaks, lase neil kirjutada mingi sisukas kommentaar selle idiootliku “jagatud” asemel – nii saad vähemalt teada, et kas inimene luges su kampaaniainfo jutu läbi.

Marko Saue räägib eduka auhinnakampaania alustalast nii : “…auhinnakampaania võti on unistuse müümine. Eriti hea oleks, kui see unistus oleks turundatava ettevõtte teenuse või tootega lähedalt seotud“.

Ma olen sellega täiesti päri – kui sa lähed kampaania peale välja, siis mine täiega. Keskpärane auhind ei kergita enam kellegi kulmu ja välja paistmiseks peaks pakutav kraam ning kampaaniateostus ületama kõiki varasemaid kampaaniaid.

Kas ilma nänni jagamata saab läbi? Saab küll. Rahaks saad pöörata ikka vaid suhteid ja kaasamist, mitte loteriid.


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin