Kes on jälginud USA korvpalliliigat NBA see on kursis, et iga aasta toimub kõige potentsiaalikamate ülikooli tasemel korvpallurite värbamine (draft) profiliigasse. Miljonid dollarid on kaalul, iga meeskond püüab värvata järgmist Michael Jordanit. Meeskondadel on teatud järjekord, kes saab esimesena valida mingit mängijat, kes teisena jne. Noormängija, kes valitakse esimesena on siis kõige atraktiivsem, järgmisena valitakse see, kes on näidanud paremuselt teist potentsiaali ja nii edasi. Kaks majandusteadlast (Barry Staw ja Ha Hoang) jälgisid mängijate karjääri 5 aasta jooksul ning nende värbamise järjekorranumbri mõju karjääri. Selgus, et see on karjääri üks kõige tähtsamaid mõjureid. See kui palju mänguaega platsil mingi mängija sai oli otseselt seotud sellega mitmendana see mängija valiti.

5 aasta jooksul kui mängija peaks saama end igast kandist tõestada ning see, mitmendana ta värvati noormängijate nimistust ei tohiks enam mingit rolli mängida. Paraku pole see nii. Uuring näitas, et mänguaeg on otseses sõltuvuses värbamise järjekorrast kogu 5 aasta vältel. Iga järgmine värbamise järjekorranumber vähendas mängija mänguaega keskmiselt 23 minutit. Lisaks sellele viimaste hulgas valitud mängijaid vahetati teistesse meeskondadesse palju rohkem ja üleüldse lõpetasid nad oma mängijakarjääri varem. Esimeses ringis värvatud palluritel oli keskmiselt 3.5 aastat rohkem mängijakarjääri.

Mida ma selle kõigega öelda tahan? Majandusteadlased näitasid oma uuringus selgelt, et järjekorranumber määras mängija karjääri. Treenerite esmaarvamus mängijast kujunes vastavalt tema valikunumbrile ja see ei muutunud peaaegu üldse kogu karjääri jooksul. Esmamulje jäi valitsevaks arvamuseks 5 aasta vältel.

Inimesed lahterdavad kõike

Iga päev meie ajusid pommitatakse meeletute infohulkadega, et ilma seda filtreerimata ei saaks me funktsioneerida. Psühholoogia selgitab, et meie ajud sildistavad kõike, et teavet organiseerida ja lihtsustada. Kogu see lahterdamine toimub selle alusel, et me otsustame (alateadlikult) mis on oluline ja mis mitte ning loodame, et ignoreeritav infokogum pole oluline. Siit tekibki probleem, et kui korra oleme millelegi sildi peale pannud, siis seda uuesti kategoriseerida on juba väga raske.

Sellised filtrid on töös kogu aeg, iga uue asjaga kokku puutudes. Näiteks kohates uusi inimesi me hetkega paigutame inimese mingisse kasti – tark, edukas, atraktiivne, kinnine, avatud. Probleem tekib sellest, et tihtipeale meie sildistamine fuktsioneerib eelarvamusena – meie esmahinnang võib olla ekslik, aga paraku me ei näe enam sellest läbi. Treenerid näevad mängijat alati kui “see, kes valiti 20ndana” ja sina näed alati oma vana koolikaaslast kui see “imelik loll poiss” kuigi ta võib olla nüüd avatud, enesekindel ja edukas.

Esmamulje sinu ärist

Kui keegi satub sinu veebilehele esimest korda, siis tahes-tahtmata tekib esimeste momentide jooksul mingisugune esmamulje, mis mõjutab nende arvamust sinust veel pikka aega. Kas sa üldse tead, millise esmamulje sa jätad? Milline see esmamulje saab olema on 100% sinu kätes. Korralda väike uuring ja lase esmakülastajatel kirjeldada, et mida nad sinu ärist arvavad esimeste sekundite järel. Milliseid omadussõnu nad kasutaksid? Kui usaldusväärseks või professionaalseks nad sind peavad? Kuivõrd langeb see arvamus kokku sinu soovitud brändi imidžiga?


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin