Eyetrackinguks nimetatakse protsessi, kus mõõdetakse pilgu liikumist (kuhu sa vaatad) võrreldes üldise pea asendiga. On olemas vastavad seadmed, mis suudavad silmade liikumist jälgida, need andmed üles kirjutada ning neid analüüsida. Eyetrackingut kasutatakse nii visuaalsete süsteemide loomisel, tootearenduses kui psühholoogias. Mõte ikka siis selles, et uurida mis tõmbab inimese pilku ja mis mitte. Väga palju kasutatakse seda veebilehtede uurimises, et aru saada kuidas kasutajad veebilehti kasutavad, mis nende tähelepanu haarab ja mis mitte. Selles postituses katan mõned internetiturundajatele vajalikud tulemused, mis vastavatest uuringutest välja tulnud.

1. Inimesed vaatavad Googlest peamiselt vaid paari esimest otsingutulemust

Kui veel paar aastat tagasi oli okei olla Googles top 10 esimese seas, siis nüüd tundub, et infootsija pole enam nii kannatlik või siis on niivõrd head lehed tavaliselt esimese paari seas, et pole vaja kaugemale vaadata. Vaata siit 2005 ja 2008 võrdlust:

Suurem osa klikke läheb täna vaid 3 esimese otsitulemuse peale (arvestamata sponsoreeritud viiteid). Cornell University vastav uuring näitas, et esimesed kolm tulemust said 79% klikkidest ja AOL uuringu järgi oli see arv 63%. Turundajate jaoks tähendab see, et otsimootoritele optimeerimine on veelgi olulisem kui varem ja mis veel tähtsam – seda tuleb teha veel paremini kui varem. Kõik või mitte midagi on kasvav trend.

2. Kõige enam tähelepanu saab veebilehe ülemine vasak nurk

Norman Nielsen Groupi uuringute andmetel alustavad kasutajad veebilehte vaatamist alati samas järjekorras. Pilk liigub Z-kujulises mustris. Esmalt läheb pilk ülevale vasakusse nurka, ja siis otse selle alla ja selle kõrvale ning alles siis vaatab muud osa – mis jääb vasakusse serva või alla osasse. Sama kujutatud graafiliselt:

Selline vaatamismuster on ka mõistetav: ladina tähestikku loetakse vasakult paremale ning me oleme elu aeg alustanud kõige vaatamist vasakult. Oluline oleks siin ka märkida, et kui mingi kriitilise tähtsusega veebilehe osa (nt menüü) on paigutatud vasakule serva, siis ka see on Prioriteet 1 sektoris. Mida siit võiks eelkõige järeldada on see, et hea mõte oleks oma veebilehe vasakusse ülemisse serva need elemendid, mida sa kindlasti tahaks, et su külastaja loeks – nt mingi tutvustav loosung (kõik kaubad -30%) või lubadus (100% raha tagasi garantii). Kui sulle on oluline brändi tuntus, siis muidugi traditsiooniliselt nurka pandav logo on seal omal kohal. Kaval võiks olla ka vasakusse nurka panna mingi soovitud tegevust sooritama kutsuv asi nagu registreerimisvorm või muu taoline.

3. Inimesed loevad tekste F-kujulises mustris

Analüüsides kuidas inimesed loevad tekste, on veenvad tõendid, et seda tehakse F-kujulist mustrit meenutavas järjekorras:

Seda on väga oluline teada, ja siit peaks iga turundaja endale kõrva taha panema järgmist:

  • Inimesed loevad reeglina läbi ainult pealkirja – mis tähendab, et mingi teksti pealkiri võib olla su ainus võimalus lugejale midagi kommunikeerida
  • Pealkiri ei tohiks olla liiga pikk: ka sellest loetakse vaid mõned esimesed sõnad
  • Peale pealkirja on loetuimad osad lõigud, mis on kohe pealkirja järel. See tähendab, et kasutaja tähelepanu haaramiseks pead sa oma kõige huvitavamad asjad välja ütlema kohe alguses. Kui su tekstide algus on igav, siis tõenäoliselt ei loe kuigi paljud, mis seal lõpupoole kirjas on.

Uuringust tuli ka välja, et keskmiselt ei loe inimesed läbi rohkem kui 5 pealkirja – isegi kui neid on lehel palju rohkem.

4. Tekst saab tähelepanu enne pilte

Vastupidi levinud mõtteviisile liigub kasutajate pilk esmalt teksti peale ja alles siis piltidele. Enamik kasutajaid tuleb mingile veebilehele infot otsima (kui just pole tegemist spetsiaalse piltide lehega nagu näiteks fotopank vms). See tähendab, et pane oma veebilehe kõige olulisematesse osadesse kindlasti ka teksti – ära jäta seda puhtvisuaalseks.

5. Suuremad pildid hoiavad pilku endal kauem kui väiksemad pildid

Kuigi pilk rändab esmalt teksti peale, siis jõuab ka ta alati piltideni. Uuringutest tuleb välja selge korrelatsioon piltide suuruse ja aja vahel, kui kaua pilk sel püsib – eriti, kui tegemist on inimeste nägudega. See annab märku sellest, et kui soovid mingile veebilehe osale rohkem tähelepanu tõmmata ja hoida pilku seal kauem, siis kasuta fotot inimese näost. Näiteks on seda kaval teha mingite registreerimisvormide juures:

Mõned kasulikud infobitid:

  • Pildid, mis on vähemalt 210×230 pixelit saavad märgatavalt rohkem tähelepanu kui väiksemad
  • Inimesed pühendavad rohkem aega fotode vaatamisele, kus on rohkem kui 1 nägu korralikult näha (foto kvaliteet peab olema 5+)
  • Suur osa kasutajatest püüab piltide peal klikkida. Mõte välja, kuidas sa saaksid seda enda kasuks pöörata.

6. Uut infot võetakse kõige paremini vastu multimeedia abil

Juba tuttavat infot – kohanimesid, inimesi ja andmeid – võtavad inimesed vastu kõige paremini teksti kujul. Sama nende jaoks täiesti uue informatsiooni või kontseptsioone omandavad inimesed paremini multimeedia – audio või video kaudu. Uuritavatele jäi uus info paremini meelde, kui nad olid seda omandanud just uue meedia vahendusel.

7. Unikaalseid ja uhkeid tekste ja küljendamisi ignoreeritakse

Kui sa kasutad oma veebilehel tavalisest tekstist tunduvalt erinevamat fonti (kirjastiili) ja teed innovatsiooni küljendusega (kuidas sa teksti paigutad), siis inimesed kipuvad seda pidama reklaamiks ja mitte “päris” sisuks. Tulemusena sellele pööratakse vähem tähelepanu. Hea mõte oleks jätkuvalt kasutada standartseid kirjastiile (arial jne) ja muud.

8. Näita numbreid numbritena

Kui sa oma tekstis kommunikeerid mingisuguseid arve, siis 25 000 on lihtsamini loetav ja haaratav kui kakskümmend viis tuhat. Pea meeles, et kasutajad ei loe su teksti sõna-sõnalt läbi, vaid sirvivad. Arve numbritena väljakirjutades on neid lihtsam hoomata.

9. Lühikesed lõigud on paremad kui pikad lõigud

Presenteerides informatsiooni oma lehel liigeda väga korralikult ja kasuta lühikesi lõike. Mida pikem on lõik, seda vähem seda loetakse. Samuti on tõestatud, et mida lühem kogu tekst, seda rohkem seda loetakse. Loogika on siin see, et lugeja enne lugema asumist hindab kogu teksti pikkust ja kui tekst on väga pikk, siis see tundub liiga kurnav ja aeganõudev ning enamik annab alla.

10. Ühetulbaline formaat on parem kui teised

Ära koorma oma külastajaid infoüleküllusega – hoia asjad lihtsatena. Presenteerides teksti ühe tulbana (nagu näiteks see blogi siin) teed sa lugemise lihtsamaks võrreldes sellega kui oleks 2 või 3 tulpa kõrvuti.

11. Nimekirjade kasutamine aitab hoida tähelepanu

Kui sul on edasi anda palju infot, siis lugeja tähelepanu hoidmiseks on parem seda mitte esitada ühe voolava tekstina, vaid proovida seda esitada nimekirjadena (kas numbrilise nimekirjana või bullet pointidena).

12. Tühi ruum on hea ruum

Nagu varem mainitud, infoüleküllus on kasutajaid peletav. Seepärast ära ka proovi iga oma veebilehe nurka täita mingi asjaga. Mida rohkem tühja ruumi, seda parem – see on värskendav. Uuringud näitavad, et tühja ruumi vastu on alati positiivsed tunded, see meeldib rahvale. Jäta hingamisruumi oma logo, tootepiltide ja teiste tähtsate graafiliste elementide ümber.


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin