Kõik me puutume kokku stressiga, kes vähem ja kes rohkem. Stressi kahjulikkus tervisele on tõestatud kordi ja kordi: tekib vastuvõtlikkuse suurenemine erinevatele haigustele ja viirustele, kõrge vererõhk, erinevad südamehaigused, depressioon, halvenevad suhted lähikondlastega ja nii edasi. Mõned väidavad, et isegi kuni 90% tänapäeva tervisehädadest tuleneb stressist.

Stressi roll oli ennemuistsel ajal meid valmistuda võitluseks või põgenemiseks. Kehas vallanduvad kortisool ja adrenaliin, seedimine aeglustub ja pulss kiireneb. Keha vallandab hetkelise energiapaugu – aga mida ei ole, on võitlus või põgenemine. Oma keha pidevalt stressi meelevalda jätmine vaikselt sööb meie energiat ja keha.

Lisaks isiklikule elule ja tervisele kannatab ka äri – meie tootlikkus langeb, mälu halveneb, keskendumisvõime läheb alla ja väsime kiiremini. Efektiivsuse jaoks peame stressist lahti saama.

Lahendus

Dr Herbert Benson (Harvard) on pühendanud oma elu stressi ja vaim-keha seose toimimise uurimisele. Oma uurimistööd tehes pakkusid ühed meditatsioonitentusiastid end katsejänesteks. Meditatsiooni polnud tol ajal varem eriti teaduslikult uuritunud.

Ta avastas üllatuslikult, et meditatsiooniga tegelejatel toimusid täpselt vastupidised protsessid stressile. Aeglustuv seedimine, pulsi ja hingamise aeglustumine, vererõhu normaliseerumine, ajulainete aeglustumine.

Edasine uuring näitas, et meditatsiooniga regulaarselt tegelemine neutraliseerib stressi poolt tekitatud kahjud. Loomulikult polnud asi vaid meditatsioonis – vaid enda teatud seisundisse viimine. Teadlaste poolt leitud viisid on tegelikult inimkonna poolt kasutusel olnud aastatuhandeid ja aastasadu: mantrad, palvused, meditatsioonid ja kõik muud taolised.

10 minutit päevas

Nagu ikka elus, ühekordne katsetamine ei anna erilist tulemust. Samas kõigest 10 minutit (võib muidugi rohkem) meditatsiooni või mantraid päevas annab juba mõõdetava tulemuse stressi kahjude taastamisel.

Siin pole mingeid new age ega religioosseid varjundeid, seega pole mõtet pseudohirmu tunda. Ma ise olen erinevaid mantraid kasutanud läbi aegade korduvalt ja alati väga tuntava positiivse mõjuga. Kui sul pole aimu, kuidas mantratega ringi käia või kuidas mediteerimist teha, siis võid järgida seda Dr. Bensoni mudelit:

  1. Istu lõdvestunult, silmad suletud.
  2. Vali mingi lause või sõna, mida pidevalt korrata. Autor soovitab selleks valida kasvõi sõna ‘üks’. Mina kasutan ingliskeelset mantrat ‘I am more than I appear to be, all the world’s strength and power rests in me‘.
  3. Ära lase oma pähe tekkida ühtegi mõtet. Keskendu vaid selle ühe sõna või lause kordamisele. Kui leiad end mõtlemast, siis lõpeta see teadlikult ja vii end tagasi lause kordamisele. Ära muretse harjutuse perfektselt tegemise pärast.

.. ja nii 10-20 minutit järjest. Vali endale mingi kellaaeg, mil sa iga päev võtad 10 minutit selle harjutuse tegemiseks. 21 päevaga muutub see harjumuseks.

Suurematele huvilistele soovitan lugeda Dr. Bensoni teoseid The Relaxation Response ja Relaxation Revolution. Edu stressist vabanemisel!


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin