värvMis värvi peaks tegema oma veebilehe? Mis värvi võiks kasutada oma e-posti promodes? Milliseid värve kasutada bännerites? Kuidas kasutada värve oma brändi ja turundssõnumite tugevdamiseks? Kui teaks, küll oleks hea. Õnneks on värvide psühholoogiat ja mõju päris tublilt uuritud, et turundajad ei pea päris pimeduses kobama.

Värvid sinu turundusmaterjalides saadavad alati mingit sõnumit – see on mitteverbaalne kommunikatsioon. Kui sa räägid luksusest, siis saad seda sõnumit oluliselt tugevdada kasutades teatud värve (must, lilla). Kui su sõnum rõhutab jõudu ja agressiivsust, siis punase värvi kasutamine on parim valik. Oled mõelnud, miks kiirtoiduketid kasutavad oma sümboolikas ohtralt punast ja oranži? Uuringud on tõestanud, et need tõmbavad tähelepanu (sõites autoga mööda) ja panevad kiiremalt tegutsema (tellid, neelad alla ja lahkud). Seksuaalse alatooniga veebilehtedel on sageli kasutatud punast ja musta, kuna sel on erootiline ja salapärane sõnum.

Otsuse tegemisel värvi valikul võta kindlasti arvesse oma sihtgruppi. Mehed, naised ja erinevad demograafiad on erinevad. Hea mõte on katsetada mingis kampaanias sama sisu erineva värvikombinatsiooniga ning vaadata, milline värv toob paremaid tulemusi. Autotootjad investeerivad miljoneid dollareid värvide uurimisse. Eriti pane tähele kuidas Lexus värve kasutab – nemad panevad sellele suurt rõhku.

Värv kannab tähendust

Värvide tähendused erinevad kultuuriti ja muutuvad ka aja möödudes. Kui rohelist värvi seostati varem rohkem rahulikkusega ja stabiilsusega, siis nüüd on meie peades roheline kui loodussõbralikkuse sümbol. Oma turundussõnumitele värve valides mõtle esmalt, et mis on sinu sõnumiga seotud tähendused ja emotsioonid ning siis püüa leida värv, mis seda sõnumit paremini esile tooks. Enamlevinud tähendused ja assotsiatsioonid:

  • Must on väga mitmekesine. Kurjus ja kõik paha. Luksus ja peensus. Jõud.
  • Valge sümboliseerib puhtust (pulmakleidid), steriilsust (arstid), ka jahedust. Sarnaselt musta värviga võib ka valge olla luksuslik ja peen.
  • Punane värv on domineeriv ja agressiivne. Kuna inimsilm on arenenud punast värvi hästi märkama, on seda hea kasutada tähelepanu saamiseks.
  • Sinine on erinevate küsitluste järgi populaarseim lemmikvärv (eriti meeste hulgas). See on rahulik, ratsionaalne, külm, ametlik. See on hea värv autoriteetsuse ja ametliku ärisuhtluse kommunikeerimiseks.
  • Roheline nagu öeldud on rahulikkus ja looduslähedus. Hiinas ja Prantsusmaal aga väidetavalt seostuvad sellega negatiivsed asja.
  • Kollane on elurõõmus, soe, tähelepanu haarav. Liiga palju kollast värvi pika aja jooksul aga kipub silma väsitama. Must tekst kollasel taustal on kõrgeima kontrastiga kombinatsioon (hea kiire tähelepanu saamiseks). Ma soovitaks kasutada kollast kohtades, kus sa tahad inimesi panna tegutsema (üleskutse millegi tegemiseks) ja mitte kasutada seda üldise värvina.
  • Lilla on kuninglikkus, luksuslikkus, eksootika. Lilla värvi kasutamisel peab olema oskuslik, tuleb leida õige toon.
  • Pruun on maalähedane, soe. Kindel värk.
  • Organži kasutamine on väga hea positiivse energia kommunikeerimiseks. See on soe, entusiastlik, positiivne. Väldi selle kasutamist tõsiste sõnumite edastamisel.
  • Roosa – armastus, õrnus, romantika. Üldistades võib öelda, et nagu sinine on meeste värv, siis roosa on naiste värv.
  • Kuldne on nagu nimigi ütleb, rikkust ja prestiiži sümboliseeriv. Seda on parem kasutada mingis kampaanias kui põhivärvina selle erksuse tõttu.
  • Hõbedane on samuti presiižne, aga ka tõsine ja külm.

Mida peaks värvi valides arvestama?

Ära nende värvide kasutamisega mine hulluks – ole alati ratsionaalne. Siin mõned näpunäited, mida ei tohiks unustada:

  • Must tekst valgel taustal on kõige paremini loetav. Vastav uuring näitas, et seda kombinatsiooni pidas kõige lihtsamini arusaadavaks 70% küsitletustest, järgmine kombinatsioon (tumelilla valgel) oli alles 51% juures. Teised ei küündinud isegi 30%ni. Kui vähegi võimalik ära kasuta teksti jaoks mitte midagi muud. Kui kasutad, siis pane alati rõhku kontrastile (kollane tekst lillal taustal on vaevu loetav!)
  • Mingi emotsiooni või assotsiatsiooni tugevdamiseks värvi abil kasuta tugevas enamuses vaid ühte värvi. Kui sa mõtled, et oled kaval ja paned disaini mitu erinevat värvi kokku ja siis saad nende kõigi positiivsed jooned, siis eksid. Värve segades tekivad hoopis uued emotsioonid, ära aja asja kirjuks.
  • Oranž on hea värv tähelepanu saamiseks ilma liigse agresiivsuseta. Enamikele inimestele mõjub see positiivselt.
  • Punane on parim värv kasutamiseks pealkirjades, bännerites ja teistes elementides, kuhu tahad lugeja pilku suunata. Hoolitse selle eest, et see punane ainult liiga roosa poleks.
  • Värve saad kommunikeerida ka fotode abil. Otsi mingi säravate värvidega foto, kus sinu poolt soovitud värv oleks domineeriv.
  • Ära kasuta sama värvi oma visuaalses identiteedis nagu su konkurendid. Ole erinev. Paljud firmad on nüüd mingi värvi “omanikud”, kuna on järjekindlalt kasutanud mingeid värve.
  • Kui kahtled, kasuta sinist. Üldse kõige ohtumad värvid on sinine, beež, roheline – nendega ei saa mööda panna.

Kas oled kuskil näinud efektiivset värvikasutust sõnumi tugevdamiseks? Oled seda ise tulemuslikult teinud?


Sul on toode, mis lahendab mingisugust probleemi. Sul on (reklaam)tekst, mis kirjeldab (ja püüab müüa) seda toodet. See on koht, kus paljud veebilehed mööda panevad. Paljud turundajad panevad lihtsalt kokku kirjeldava teksti, mis räägib tooteomadustest. Oluliselt efektiivsem lähenemine on see, mis liitub vestlusega sinu potentsiaalse kliendi peas. Erinevate copywriterite testmine on veenvalt tõestanud, et üks edukamaid taktikaid on oma müügitekstis samadest küsimustest ja hirmudest rääkimine, millele su prospektid mõtlevad enne ostmist.

Proovi vastata (kirjalikult) järgmistele küsimustele:

Loe edasi →

Kui ma küsiksin sinult, et mis on see üks ja kõige tähtsam asi, mis määrab sinu edukuse nii eraelus kui äris, siis mis sa vastaksid? Anded? Intelligentsus? Vedamine? Suhted? Rich Schefren, üks edukamaid internetiettevõtjaid, väidab, et hoopis midagi muud. Rich Schefren on oma (9-kohalise käibenumbriga) äri ülesehitanud meeletult väärtust pakkuvatele tasuta raportidele. Iga teatud aja tagant laseb ta välja sisutiheda, mõtlema paneva ja väga palju kasulikku informatsiooni andva raporti – tasuta. Iga raport on tekitanud internetis tormi ja neid on alla laetud miljoneid kordi. Mõne aja pärast peale seda on ta ka turule toonud uue toote või teenuse, mis siis tänu raporti edule on müünud nagu soe sai.

Põhjus, miks ma sellest kirjutan, on see, et ta on seda teinud jälle. Tema värskeim raport kannab nime Uncertainty Syndrome: The Entrepreneurial Emergency. Sellele lingile klikkides satud ka lehele, kust saad seda alla laadida.

Loe edasi →

Enne web 2.0 tulekut (kui internet oli veel ühepoolne, ehk kasutajad said ainult lugeda) pidid inimesed usaldama ekspertide arvamusi, “ametlikke” tootearvustusi ja küsima tuttavatelt, et teada saada, mida mingi toote kohta räägitakse. Enam see nii pole. Hiljutine Universal McCann uuring When did we start trusting strangers?, mis viidi läbi 29 riigis ja hõlmas 17 000 internetikasutajat näitas, et suurem osa surfajatest usaldab võhivõõraste arvamusi ja sihilikult otsib üles, mida arvavad mingist asjast inimesed, keda me pole kunagi kohanud.

Uuring kirjeldab “uute mõjutajate maastikku”, mida iseloomustab kolm olulist trendi: sotsiaalse meedia tõus, virtuaalsete sõprade tähtsus ja mõjutamiskanalite levik. Me elame tänapäeval mõjutusmajanduses, mille läbivaks jooneks on mõju demokratiseerimine: igaühest on saanud mõjutaja. Mõjutamine pole enam ammugi ekspertide või tuntud inimeste pärusmaa. Näiteks mingil veebilehel oleva läpaka arvustuses mõjutab meid lisaks “ametlikule” arvustusele sama hästi selle juures olev kommentaar kasutajalt “hullult raju pill on ikka!”.

Loe edasi →

Punane värv on domineeriv ja agressiivne, seda oleme kõik täheldanud. Loomariigis sümboliseerib punane kõrgemat testosterooni taset ja ühe isase domineerimist teiste üle. Inimeste puhul on punane värv sageli seotud raevu ja vihaga, kuna selles olekus vereringe kiirenemise tõttu nahavärv muutub punaseks. Sportlasi vaadelnud teadlased väidavad, et punane värv annab selle kandjale kontaktspordis eelise. Kas punane värv toob edu ka turunduses?

Olümpiaatleete vaadelnud uuring avastas, et punast värvi kandvatel atleetidel on eelis teiste ees: kohtunikud kipuvad neile andme rohkem punkte. Uuring hõlmas üks-ühele võitlusalasid nagu poks, tae kwon do, kreeka-rooma maadlus ja vabamaadlus. Tuleb välja, et kui vastased on enam-vähem võrdsed, siis punane värv loob pealtvaatajaile mulje, et punane võistleja on tugevam. Väikest eelistust kohtunike poolt pandi tähele ka punast meeskonnariietust kandvate jalgpallimeeskondade puhul 2004 aasta EM ajal.

Loe edasi →

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin