Poliitteadlased tegid mõned aastad tagasi eksperimendi. USA vabariikliku partei pooldajad pandi kahte gruppi. Ühele grupile räägiti, et Bushi valitus väidab, et Iraagil on massihävitusrelvad. Teisele grupile räägiti sama, aga siis näidati ametlikku 2004 Duelferi aruannet, mis võttis kokku, et selliseid relvi tegelikult polnud. Pärast küsiti mõlema grupi käest, et kas Iraagil oli massihävitusrelvi või mitte? Esimesest grupist 34% arvas, et oli, aga teisest grupist koguni 64% uskus massihävitusrelvade olemasolu.

Mis siin toimus? Värske Michigani ülikooli teadlase uuringu järgi toimub me peas midagi imelikku. Kui me usume midagi tõsi olevat ja siis keegi tõestab meile vastupidist, siis me usume oma esialgset versiooni isegi rohkem.

See seletab paljude lugude laia levikut, mis ei vasta absoluutselt tõele. Obama andis presidendivande käsi koraanil. Sarah Palin poseeris USA lipuvärvides bikiinides, püss käes. Arizona-Mehhiko piiri ääes leiti hiljuti hunnik peata laipu. Ükski neist lugudest pole tõsi, aga väga suur mass usub neid endiselt.

Raamatus ‘Mõjustamise psühholoogia’ räägib autor näitest, kus üks ususekt arvas maailmalõppu tulevat (teadlased olid varjatult grupi liikmed ja jälgisid toimuvat). Sekti liikmed lukustasid end majja ja ootasid keskööd, mil ufod tulevad ja viivad nad minema. Maailm ei lõppenud, ufod ei tulnud. Mis aga juhtus oli see, et üks sekti liikmetest tuli lagedale mingi seletusega, et mis juhtus ja liikmed olid peale seda veelgi veendunumad, et nende usk on tõsi.

Oled sa kunagi proovinud väidelda hardcore kristlastega, kes väidavad iga piibli sõna tõsi olevat ja usuvad, et planeet Maa on ca 5000 aastat vana? Dinosauruste luud ja süsinikmeetodiga määratud objektide vanused ei kõiguta nende usku karvavõrdki.

Keskerakonna tulihingelised pooldajad fännavad Savisaart edasi ka hoolimata mistahes Tallinna linna ja Keskerakonna liikmete ilmsiks tulnud korruptsioonist – ja ei usu neid fakte. Tõenäoliselt on tuhandeid inimesi, kes peavad Villu Reiljani õigeks meheks hoolimata kohtuotsusest.

Oled sa proovinud kunagi kedagi veenda, et sul on õigus ja neil mitte? Kindlasti korduvalt ja leidnud, et see pole kunagi kerge.

Ülalmainitud uuringu läbiviinud teadlased seletavad, et oma eksimuse ja uskumuste väär olemise tunnistamine on alateadlikult oht meie eksistentsile. Keegi ei taha tunda, et nende eksistents on mõttetu ja et nad on panustanud palju aega uskumustesse, mis ei vasta tõele.

Uskumused ja ettevõtlus

Telekast tuli ööd ja päevad Actimel reklaami – eriline bakterite kaitse ja kõik muu. Müük laes, veendunud uskujaid üle ilma. Hoolimata sellest, et reklaamis esitatud väited on ümber lükatud, ei kõiguta see paljde ostjate uskumust Actimeli mõjust.

Tähendab, et inimesed usuvad lugu enam kui fakte. Kui sa suudad oma toote ja teenuse kohta rääkiva looga jõuda oma sihtgrupini esimesena, siis sinu lugu kinnistub ja seda ümber lükata on raske.

Võrkturundusskeemid – Amway ja teised sektid. Proovi sa võrkturundajatele rääkida, et tegemist on jamaga. Tekib momentaalne vastureaktsioon, nagu teadlased kirjeldavad. Nad ei saa ju tunnistada, et kõik mida nad usuvad ja millele aega pühendavad, on jama.

Hetkel ullikesed ostavad Synkronice aktsiaid ja mida veel. Lugu Synkronice imevõimalustest on esimene, mis inimeste kõrvu jõuab ja paljud võtavad seda kui religiooni ja miski ei muuda enam nende meelt. Eriti kui nad on oma raha sinna “investeerinud”.

See printsiip võib töötada ka su ettevõtte vastu. Kui su teenuste ja toodete ümber lahvatab tõele mitte vastav skandaal ja seda enne kui sina oma sõnumiga jõuad inimesteni, siis neid valesid ümber pöörata on väga raske.

Igal juhul on turundajana kasulik seda põhimõtet teada ning siis saad lugude rääkimise ja valede tõeks pööramisel targemini toimetada.


Käesoleva aasta parim turundaja on Barack Obama (ehk tema meeskond). Jättes poliitika kõrvale, räägime puhtalt turundusest. Obama fundraising üritused on olnud läbi aegade edukaimad ja tema kampaania finantseeringutest üle poole (ca 225 miljonit dollarit ja kasvab igas minutis) on tulnud eraisikute online annetustest, mille summa on jäänud alla 200 dollari. Midagi sellist pole varem nähtud. Obama meeskond kasutas interneti võimu rohkem kui eales varem on poliitilises turunduses seda tehtud ja äärmiselt edukalt. Tal on rohkem kui 1600 videot avaldatud YouTube’is, tal on oma blog, Twitter, Facebook, MySpace jne leht. Siia juurde veel toetajate poolt loodud viiruslik sisu. Tõenäoliselt oleks siit ka midagi Eesti poliitikutel kõrva taha panna. Vaatame lähemalt mõningaid tema turunduskampaania osasid.

1. Obama veebileht

Loe edasi →

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin