Kellelegi mingi uue oskuse või kasuliku teadmise õpetamine on alati olnud hea mõte ja hea äri. Õpetamine müüb. Koolitusettevõtted, seminarid-konverentsid ja erinevad õppeasutused teevad igas maailma punktis ilma. Isegi keskpärase teemaga vähe reklaamitud ja tundmatute esinejatega seminarid toovad 3000 kroonisest piletirahast hoolimata üle 50 inimese saali. Meie karjäärile suunatud ühiskonnas on päris laialdaselt aktsepteeritud, et teadmised annavad reaalsed kasu. Kui tahad olla edukas, pead pidevalt õppima, kasvama, laiendama silmaringi. Ja see mõttelaad on vesi turundaja veskile.

E-koolitustooted on parimaid viise e-äri tegemiseks

Oma koolitustoode on minu isikliku arvamuse kohaselt oluliselt parem idee kui luua mingi tavaline e-pood, mis müüb sama kraami, mida kõik teisedki. Sul on kordi rohkem võimalusi oma äri kujundada: sul on täielik kontroll oma turunduse, tooteomaduste ja hinnakujunduse üle. Digitaalsete toodete puhul pole sul ka ladustamist (v.a. juhul kui toode on DVD/CD plaatidel), tellimist, saatekulusid. Sinu kasumimarginaal on reeglina päris suur. Sa saad luua toote, mis on turul täiesti unikaalne ja eristuv.

Müües tooteid, mis ei ole sinu omalooming, vaid oled lihtsalt vahendaja, siis on sul raskem võita kliente ja eristuda konkurentidest. Kui 5 e-poodi müüvad sama Delli läpakat või Nike tosse, siis klient ostab sealt, kus on kõige odavam (või millega on olnud varasem pikaajaline suhe). Mõte, et kui lood poe ja siis kliendid lihtsalt tulevad, on naiivne.

Pole olemas valdkonda, mille alaste teadmiste eest inimesed poleks valmis maksma. Maailmas on küllaldaselt näiteid kuidas väga erinevates nishides on väga suurt edu saavutatud. Olgu selleks naiste sebimine, teatud väljaotsitud informatsioon USA pankade kohta, kaalust alla võtmine või müügikontaktide genereerimine ilma cold callingut kasutamata.

Skeptikud võivad ju väita, et internetis on iga asja kohta nii palju tasuta infot juba olemas, et kes siis teadmiste eest maskab. Elu näitab, et väga paljud.

Sa võid võtta ükskõik millise olemasoleva informatsiooni (tingimusel, et autoriõigustega on kõik okei), presenteerida seda lihtsalt mingil uuel moel (organiseeritud programmina, videoformaadis, audiokursus jne). Samuti on tasuta informatsiooni hulgas väga palju jama ja ka valeinfot – inimesed on nõus maksma selle eest, et nad ei peaks ise otsima ja filterdama. Aeg on ju raha. Samuti paljud inimesed pole Googlega sina-peal ja ei oskagi infot kuigi hästi leida.

Hariv turundus teadmiste müügiks

Hariv turundus on hetkel maailmas viimastel aastatel üks kiiremini kasvanud turundusviise – ja trend on jätkuval tõusuteel. Põhjuseid on siin palju, neist suurim on inimeste järjest suurem resistentsus reklaamile. Tänu reklaami üleküllusele on enamikel meist arenenud välja suurepärane reklaamifilter. Väga harva kui ma Postimeest lugedes või Delfit sirvides mõnele reklaamile tähelepanu pööran. Kasvav reklaamipimedus on suureks probleemiks paljudele ettevõtjatele, kes kinni jäänud traditsioonilise massimeedia mõttemaailma.

Mis siis alternatiiv on? Sisu. Sisu on uus reklaam. Sisu, mis lisab tõelist väärtust lugejale / vaatajale / kuulajale. Näiteks isikliku arengu koolitustooteid müüv ettevõtte võib jagada pidevalt tasuta kasulikke nõuandeid ja kirjutisi läbi oma blogi ja uudiskirja. Iga mõne kuu tagant võib välja anda tasuta raporti, mis heidab valgust mingisse konkretsesse teemasse. Oma e-koolitustoodete materjalist võiks tasuta osa välja jagada teemast huvitatud inimestest postiloendi loomiseks (mis on kindel viis müügi kasvatamiseks).

Loomulikult sisu töötab reklaamina vaid siis, kui see on tõeliselt hea, hariv, väärtust loov. Mitte keegi ei käi koolitustel-kursustel sellepärast, et seal on tore käia. Inimesed ei taha mitte koolitust, vaid seda kasu, mis ta sellest koolitusest saab. Edu võtmeks hariva turunduse juures on kasu loomine potentsiaalsele kliendile juba enne ostu.

Intelligentne müümine ei ole pähemäärimine ja agressiivsed müügivõtted, vaid harimine. Potentsiaalne klient peab ise veenduma, et see on tema huvides seda toodet osta. Hariv turundus laseb inimestel ise otsustada, et ostmine on hea mõte. Sinu ülesanne on see otsustamine lihtsaks teha ja luua argumendid enda kasuks.

Aga inimesed eelistavad ikka näost näkku koolitust!

Kes eelistab, kes mitte. Kindlasti e-toodete puhul ei ole mitmeid asju, mis vahetu koolituse puhul on olemas. Koolituste ja konverentside puhul pole enam sageli tegemist pelgalt enese harimisega, vaid edutainmentiga (education + entertainment). Kes aga ei hooli sotsialiseerumisest ja on huvitatud konkreetselt teadmistest, siis on e-toode sageli ajaefektiivsem lahendus.

E-koolitustoodetel on omad eelised, mis kaaluvad üles selle mõned puudujäägid.

  • Kasutaja ei pea koheselt kõike meelde jätma või panema lauanurgale pataka powerpointi väljatrükke, vaid saab alati kui on vajadus informatsioonile ligi pääseda
  • Informatsioon kohe kätte. E-koolitustoote puhul ei pea sa ette registreerima ja ootama koolituskursuse saabumist 3 nädalat. Sa saad selle kätte koheselt.
  • Arglikud eestlased, kes ei julge koolitusüritustel midagi küsida ja arvata, saavad küsida oma lisaküsimusi ja arutada teemat e-toote vastavas foorumis
  • Sinu kui ettevõtja jaoks on eriti hea uudis see, et müüginumbrite kasvades sinu kulud ei suurene. Traditsioonilise koolituse puhul kaasnevad iga koolitusega mingid kulud. E-koolitustoodete puhul on su kulud samad, müü sa 50 või 5000 koopiat. See annab su rahakotis end positiivselt tunda.

Lisaks kõigele saad sa alati ka organiseerida “päris” koolitusseminare. Kui sul on väljakujunenud kliendibaas, siis saad neile müüa seminari edasijõudnutele või lihtsalt seotud teemaga koolitust. Paljud e-koolitustoodete müüjad organiseerivad aastas paar seminari.

Turul on ruumi küll

Eestis sellega väga palju ei tegeleta, õigemini praktiliselt üldse mitte. On väga vähe ettevõtteid, kes müüvad koolitustooteid ja samal ajal kasutavad ka harivat turundust. Ma ei suutnud leida ühtegi traditsioonilist koolitusfirmat, kes aktiivselt blogimisega tegeleks. Tundub, et ka siin traditsioonilised ettevõtted ei kohane piisavalt kiiresti ja avastavad e-äri alles siis, kui uued tegijad juba turul end sisseseadnud.

Näiteks kui Vain & Partnerid püüab müüa seda audiokogumikku (ja teisi), siis saaksid nad seda teha oluliselt edukamalt teha kui neil oleks regulaarne ja tugeva sisuga blogi või uudiskiri, mis isikliku arengu teemal lugejaid hariks ja mõtlema paneks. Samuti peaks nad selle audiokollektsiooni esimese CD materjali netti tasuta üles panema (vastutasuks e-posti aadressi eest ja panna e-maili turundus oma kasuks tööle), ja andma inimestele maitse suhu.

Samuti on kogu maailma mastaabis ruumi lugematul hulgal nishitoodetele. Kursuses ma avaldan end tõestanud tehnikad nende nishide leidmiseks ja nendes teenimiseks juba enne oma koolitustoote loomist.

Aga ma ei tea piisavalt, et e-koolitustoodet luua

Kui sa ise pole mingil alal tegija (=tead mingist asjast rohkem kui keskmine inimene), siis pole probleemi. Sul on 2 võimalust: 1) õpid ja saad eksperdiks 2) leiad kellegi teise, kes on ekspert. Igas eluvaldkonnas on ridamisi inimesi, kes teavad oma alast väga-väga palju, aga nad ei oska müüa. Sa saad nendega teha partnerluse, kus jagate tulud 50/50 või maksad eksperdile koolitusprogrammi sisu kokkupanemise eest mingi kindla summa.

Edasi on juba vaja internetiturunduse alaseid teadmisi, et see koolitustoode panna endale raha tegema.


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin