social-media-waste-of-timeKõige keerulisem ja aeganõudvam osa otsimootoritele optimeerise juures on sissetulevate viidete (backlinks) saamine. Kui Eesti internetiruumis piisab (madala konkurentsi tõttu) sageli ka korralikust sisu ja koodi optimeerimisest, siis globaalsel turul konkureerimisel on vaja ka väga suures koguses viiteid.

Sissetulevate viidete saamiseks on efektiivseim ja jätkusuutlikeim strateegia vinge ja väljapaistva sisu või toote/teenuse pakkumine, millele surfajad vabatahtlikult (ja rõõmuga) ise viitavad. See on muidugi oluliselt keerulisem kui mingi keskpärase asja üles panemine, aga toob oluliselt rohkem tagasi (unikaalne toode + suur väärtus ongi ainus võitev kombinatsioon). Keskpärase tootega jääb sinu ainsaks võimaluseks ise neid viiteid käsitsi vorpida (või kasutada vastavat teenust või tarkvara).

Üks viimasel ajal levinud viise käsitsi vastavate viidete loomiseks on sotsiaalse meedia väljaannete kasutamine. Idee on see, et otsid üles sotsiaalsete järjehoidjate (social bookmarking) need lehed, mis pakuvad do-follow viited (ehk mis siis PageRanki edastavad). Selliseid nimekirju leiad Google kaudu sadu, näiteks nagu see. Lisad oma viite igasse sellisesse lehte ja ongi uued viited lisaks.

Kuigi see on tõsi, on see väga piiratud lähenemine. Do-follow saitidega on veel see teema, et paljud neist annavad otseviite vaid sel juhul, kui sinu sisestatud uudis/artikkel muutub populaarseks ja saavutab koha esilehel. Tõeline kasu sotsiaalse meedia kasutamises ei ole mitte otseviidete saamine, vaid tähelepanu juhtimine oma veebilehele. Kui veebileht on tasemel, kasulik ja mürast välja paistev, siis jääb küsimus, et kuidas sõna levitada. Suusõna levik võtab aega ja sotsiaalne meedia on suurepärane viis seda protsessi kiirendada.

Kui sa nt lisad sotsiaalse meedia väljaannetesse viite oma mingile artiklile, siis kui see on tõeliselt hea, inimesed viitavad sellele oma blogides, artiklites jne. Nii saad ühe viite asemel (mis tuleb otse järjehoidja lehelt) palju viiteid. Ja see on ka põhjus, miks sa ei pea end limiteerima do-follow viidetega – sinu peamine mõte peaks olema hoopis väärt sisule tähelepanu juhtimine, millele siis lugejad otse viitavad.

Kui su veebileht ei ole midagi erilist ning lugejale väärtust ei loo, siis muidugi enne kui asud tegelema sotsiaalse meediaga, pead üle vaatama oma veebistrateegia.


seo-blocksKes otsimootoritele optimeerimist tunneb, see ka teab, et iga viitega (v.a. no-follow märgistusega) antakse edasi “lingijõudu” ehk PageRanki. Mis võib aga paljudele olla uudiseks on see, et kõik viited ei ole võrdsed. Nimelt kui otsimootori robot (spider) satub mingile suvalisele veebilehele, siis ta annab enim lingimahla edasi selle viitega, mis tuleb html koodis esimesena. Sellele peaks pöörama rohkem tähelepanu kui algul võib tunduda.

Lingimahla antakse edasi nii oma veebilehe siseselt (mingile alamlehele) kui ka väljaspoole võrdselt – mingit vahet siin ei ole. Seega näiteks kui sinu veebi avalehe (millel on reeglina kõrgeim PageRank, kuna sellele on enim sissetulevaid viiteid) esimene link on “kontakt”, siis saab just see viide enim lingijõdu. Ei pea vist lisama, et see on raiskamine ja võimaluse käest laskmine. 

Loe edasi →

googlepagerankexplainedHiljuti oli internetiturunduse kursuse foorumis arutelu selle üle, et mida see PageRank siiski teeb ja kuidas see mõjutab veebilehe positsiooni otsingu tulemustes. Kuna esines eksiarvamusi, siis igaks juhuks lahkan seda teemat ka siin. Neile, kes ei tea PageRankist kuigi palju, natuke selgitust. Google PageRank on veebilehtede omavahelise viidete analüüsi algoritm, mis annab mingi arvulise väärtuse igale veebilehele eesmärgiga mõõta selle suhtelist tähtsust (kogu interneti mastaabis). Google PageRank autoriteetsusindikaator võib siis olla vahemikus 0 kuni 10 (või siis üldse ilma rankita). Iga astme vahe on suurem kui eelmise astme, st vahe 1 ja 2 vahel on väiksem kui 2 ja 3 vahel. Google ise räägib PageRankist kui interneti demokraatia väljundist – viitamine mingile veebilehele on justkui oma hääle andmine selle veebilehe headuse kasuks. Mida enam viiteid (linke) mingi veebilehe suunas on, seda enam inimesi on “hääletanud” selle veebilehe poolt ja seega on see veebileht millegi poolest hea. Mida enam “hääli” (viiteid) mingi veebileht saab, seda kõrgema koha (kui kõik muud asjad võrdsed) see Google otsingu tulemustes saab.  Mida kõrgem on ka mingi veebilehe PageRank, seda rohkem kasu sellelt lehelt tulev viide mingile muule veebilehele avaldab.

Nüüd aga müütide juurde. Esiteks pole see PageRank, mida näete Google Toolbaril või PageRank Checkeri abil, mitte midagi muud kui vaid üks näitaja, mis iseenesest ei mõjuta midagi. Loeb tõeline PageRank – täpne numbriline väärtus (mis pole 0st 10ni, vaid 0 ja 1 vahel), mida Google arvutab kokku kõikide sissetulevate viidete najal, aga seda ei avaldata kuskil. Lisaks sellele on ka see arv vaid üks väga paljudest faktoritest, mis mõjutab veebilehe positsiooni mingis suvalises otsingus.

Loe edasi →

Google kirjutab oma blogis, kuidas nende User Experience Research meeskond uurib pidevalt, et kuidas inimesed nende otsingumootorit kasutavad. Mis järjekorras inimesed tulemusi vaatavad? Kas esimesena vaadatakse rasvases kirjas teksti, või neid, mis sisaldavad otsitud märksõnu? Kui inimestelt küsida, et mida nad esimesena vaatavad, siis vastata sellele on keeruline. Seetõttu vastavad eyetracking uuringud annavad hindamatut informatsiooni. Nagu juuresolevalt pildilt näha, siis inimesed vaatavad otsingutulemustes tulemusi järjekorras: alustavad esimesest ja liiguvad järjest alla. Inimesed klikivad esimesel tulemusel, mis neile tundub, et sisaldab otsitavat infot. Sobiva mitteleidmisel muudavad nad päringut. Esimesed kaks otsitulemust saavad lõviosa tähelepanust ja enamasti sisaldavad ka juba otsitut. Seega kui sind pole esimese kahe otsitulemuse seas, siis pole suurt vahet, kas oled 5ndal või 105ndal positsioonil (kõik oleneb konkreetsest päringust muidugi).

Vaata ka seda videot, kus on jälgitud ühe konkreetse katsealuse silmade liikumist otsingutulemusi uurides. Testi subjekt otsis infot “kuidas teha lipsusõlme”:

Loe edasi →

wordpressEnne pühade saabumist tahan anda sulle kolm kiiret nõuannet kuidas saad väga lihtsalt oma blogi külastatavust tõsta otsimootoritest. Seda siis WordPressi näitel, aga põhimõtted kehtivad igal platvormil.

1. Optimeeritud veebiaadressid
Esimese triki iva peitub selles, et Google armastab ilusaid veebiaadresse, mis sisaldavad märksõnasid.

Loe edasi →

Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin