Punane värv on domineeriv ja agressiivne, seda oleme kõik täheldanud. Loomariigis sümboliseerib punane kõrgemat testosterooni taset ja ühe isase domineerimist teiste üle. Inimeste puhul on punane värv sageli seotud raevu ja vihaga, kuna selles olekus vereringe kiirenemise tõttu nahavärv muutub punaseks. Sportlasi vaadelnud teadlased väidavad, et punane värv annab selle kandjale kontaktspordis eelise. Kas punane värv toob edu ka turunduses?

Olümpiaatleete vaadelnud uuring avastas, et punast värvi kandvatel atleetidel on eelis teiste ees: kohtunikud kipuvad neile andme rohkem punkte. Uuring hõlmas üks-ühele võitlusalasid nagu poks, tae kwon do, kreeka-rooma maadlus ja vabamaadlus. Tuleb välja, et kui vastased on enam-vähem võrdsed, siis punane värv loob pealtvaatajaile mulje, et punane võistleja on tugevam. Väikest eelistust kohtunike poolt pandi tähele ka punast meeskonnariietust kandvate jalgpallimeeskondade puhul 2004 aasta EM ajal.

Millest see eelis tuleneb? Teadlased arvasid, et punane värv annab psühholoogilise eelise just tänu selle domineeriva ja agressivse assotsiatsiooni pärast. Nende arvates punase värvi kandja tunneb end tugevamana ja enesekindlamana, ja samal ajal süstib natuke alateadlikku hirmu sinise univormi kandjasse.

Need versioonid aga seadis kahtluse alla Norbert Hagemann Münsteri ülikoolist, kes arvas, et eelistuse punasele annavad hoopis kohtunikud. Tema katsetes lasti kohtunikel hinnata videosi, kus võistlesid võrdsel tasemel tae kwon do võitlejaid. Punases kimonos võistlejaid said kohtunikelt kõrgemaid punkte. Kui salvestusi muudeti digitaalselt (kohtunike teadmata) nii, et punase kimono kandja tehti sinise kandjaks ja vastupidi, siis kes oli enne kohtunike poolt saanud rohkem punkte punast kandes, sai nüüd vähem punkte ja värske punase kandja (endine sinine) sai nüüd enam punkte. Hagemann põhjendas seda samuti punase värvi domineeriva ja agressiivse mõjuga, aga pakkudes ka, et ehk punane värv lihtsalt hakkab rohkem silma.

Viimase põhjused on inimkonna evolutsiooni loos – meie silmad arenesid märkama punast värvi väga hästi, kuna ellujäämiseks oli vaja korjata küpseid puuvilju, marju ja muud söögipoolist. Tänapäeval küll see vajadus pole enam elu ja surma küsimus, ent efekt meie silmadele on alles. Lisandunud on punase värvi sümboolsed ja kultuurilised tähendused.

Mida see kõik turundajale tähendab?

Vahet pole kas punastel võitlejatel oli eelis kohtunike pärast või enda ja vastase psühholoogilise mõjutamise pärast – selge on see, et punane värv toimib.

Kui meie silmad on arenenud märkama punast värvi nii hästi, siis on kahtlemata hea mõte kasutada seda värvi oma reklaamkampaaniates (eriti kui see peab silma paistma teiste reklaamide seast), ettevõtte sümboolikas, logodes, kodulehe toonides.

Samuti kui sinu ettevõtte (või toote) bränd on jõuline, maskulliinne, kehtestav, siis kahtlemata punane värv aitab seda sõnumit võimendada.

P.S. Punane värv kõrvale jättes – kel kolmapäevaks plaane pole, siis võib tulla Meediasuhtluse Meistriklassi, kus teistehulgas ka mina kõnelemas.


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin