Enne web 2.0 tulekut (kui internet oli veel ühepoolne, ehk kasutajad said ainult lugeda) pidid inimesed usaldama ekspertide arvamusi, “ametlikke” tootearvustusi ja küsima tuttavatelt, et teada saada, mida mingi toote kohta räägitakse. Enam see nii pole. Hiljutine Universal McCann uuring When did we start trusting strangers?, mis viidi läbi 29 riigis ja hõlmas 17 000 internetikasutajat näitas, et suurem osa surfajatest usaldab võhivõõraste arvamusi ja sihilikult otsib üles, mida arvavad mingist asjast inimesed, keda me pole kunagi kohanud.

Uuring kirjeldab “uute mõjutajate maastikku”, mida iseloomustab kolm olulist trendi: sotsiaalse meedia tõus, virtuaalsete sõprade tähtsus ja mõjutamiskanalite levik. Me elame tänapäeval mõjutusmajanduses, mille läbivaks jooneks on mõju demokratiseerimine: igaühest on saanud mõjutaja. Mõjutamine pole enam ammugi ekspertide või tuntud inimeste pärusmaa. Näiteks mingil veebilehel oleva läpaka arvustuses mõjutab meid lisaks “ametlikule” arvustusele sama hästi selle juures olev kommentaar kasutajalt “hullult raju pill on ikka!”.

Uuringust tulid välja järgmised numbrid:

  • 44% küsitletutest peavad blogi (2006 aastal 26%)
  • 57.5% on oma lehekülg mingis sotsiaalses võrgustikus (Facebook, Orkut, MySpace vms)
  • 42% laevad alla videoklippe (2006 aastal vaid 10%)
  • 34% jagavad internetis oma arvamust muusika kohta
  • 55% jagab oma fotosid internetis

Inimesed ei oota enam ammugi, millal mingi ettevõte oma kommunikatsiooniga neid oma toodetest-teenustest teavitab – 82% eelistavad ise otsida infot otsingumootoritest. Juba see fakt iseenesest annab märku, et oma veebilehe otsingumootoritele optimeerimine ei ole mingi moevärk, vaid karjuv vajadus. Meeliskohaks, kus tuttavatega infot vahetada, oli MSN Messenger (44.5%), tihedalt kannul e-post (42-4%) ja siis blogid (30.4%) ja sotsiaalsed võrgustikud (27.6%).

Järeldused

Sotsiaalne meedia on muutnud interneti olemust 101%. Me pole enam passiivsed pealtvaatajad, vaid aktiivsed osavõtjad. Sinu toote müüginumbrite määrajaks pole vaid see, kui palju või kus sa reklaamid. Samavõrra mõjutavad ostuotsuseid olemasolevate kasutajate arvamused, või isegi spekulatsioonid, mis kuskile foorumi seinale või kommentaaridesse kirja pandud. Tänu sotsiaalsetele võrgustikele me “suhtleme” inimestega, kellega päris maailmas poleks kunagi kokku puutunud. Me saame ammutada informatsiooni põhimõtteliselt kõikide internetikasutajate kollektiivsest teadmusest.

Tänu olemasolevatele vahenditele ja veebilehtedele mõjutajaks saamine pole enam meeletu pingutus. Igaüks võib endale blogi luua või lisada kommentaari kuhugi. Kõige olulisem punkt selles uuringus: Me usaldame täiesti võõraste inimeste arvamusi sama palju kui oma sõprade arvamusi. Me usaldame infot, mida leiame sotsiaalsest meediast rohkem kui seda, mida brändid meile ise räägivad.

Mida see kõik minu äri jaoks tähendab?

McCann soovitab järgida neid nelja põhimõtet:

  • Ausus ja läbipaistvus klientidega
  • Osale vestlustes, mis tekitavad diskussiooni: pea oma blogi, osale sotsiaalsetes võrgustikes jne
  • Pea igat inimest potentsiaalseks mõjutajaks ja julgusta oma sihtgruppi arvamust avaldama
  • Ligine uutele loojatele: blogijad, podcastijad, videote loojad jne

McCanni arvates need uued loojad on just kõige olulisemad mõjutajad järgnevatel aastatel. Ettevõtted peaksid töötama nendega koos, mitte neid ignoreerides või alahinnates.


Canonical URL by SEO No Duplicate WordPress Plugin

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin